Nike dude - Reisverslag uit Chengdu, China van Anja en Henk Jan - WaarBenJij.nu Nike dude - Reisverslag uit Chengdu, China van Anja en Henk Jan - WaarBenJij.nu

Nike dude

Door: Henk Jan

Blijf op de hoogte en volg Anja en Henk Jan

14 Augustus 2011 | China, Chengdu

En dan, tussen alle avonturen van Anja door, ook een verslagje van Henk Jan :)

Inmiddels heb ik twee weken afgerond en ik kan nu al zeggen dat mijn niveau erg is gestegen.

Natuurlijk door de vele uren die hier gemaakt worden (36 uur per week), maar ook door het hoge niveau van de spelers.

Je wordt meegezogen in het snelle tempo en het vele effect van deze jonkies. Het is lastig te zeggen hoe oud ze echt zijn, want in hun paspoort staat dat ze 16 zijn terwijl hun echte leeftijd 3 jaar ouder is. Op deze manier kunnen ze langer in de jeugd spelen hier.

Toen ik eens vroeg waarom ze dit eigenlijk doen, omdat ik niet echt een voordeel hierin zag, werd mij uitgelegd dat dit kwam omdat iedereen het doet. Met andere woorden, als je wat wilt bereiken in het tafeltennis hier dan moet je wel.

De Trainingen

's Ochtends van 8.30 tot 12.30 en 's middags van 14.30 tot 17.30 zijn de standaard trainingen. Voordat de training beginnen moeten alle spelers in een rij staan voor de coach die dan aanwijzingen geeft (zie foto).

Tijdens een van deze aanwijzingen moest op den duur iedereen een beetje lachen en keken ze opeens allemaal naar mijn voeten. Afgezien van het feit dat het over je voeten gaat had ik geen flauw idee waar het over ging.

Een van de spelers is een Canadese jongen van Chinese komaf en die vertelde me later dat de coach had gezegd dat hij me 'Nike-dude' had genoemd. Op het videootje kan je mijn mooie groene nikes bewonderen :)

Elke training heeft (godzijdank) een pauze. Voor de pauze worden er drie oefeningen van elk een kwartier per speler afgewerkt. De eerste sessie is het zwaarst want dit zijn de zogenaamde voetenwerkoefeningen: een oefening waarin het draait om de techniek van de pasjes (zie video).

Omdat het hier ontzettend warm is drink ik tijdens deze eerste anderhalf uur al twee liter water. Het is zo benauwend in de zaal, dat zodra we naar buiten gaan het fris aanvoelt terwijl het 35 graden is.

Door deze extreme temperaturen zweet ik (de chinezen bijna niet - die zijn hier blijkbaar aan gewend) erg veel. Zo veel, dat het zweet al na de eerste anderhalf uur uit mijn schoenen stroomt (en natuurlijk zijn de vele shirts, handdoeken en broekjes tijdens een training niet te tellen).

Goed, dan volgt het tweede deel van de (eerste) training, haha :)

Tijdens de training wordt er steeds door een van de toeschouwers 'He, lummel' gezegd (of iets wat er op lijkt). Ik ben er nog achter wat niet betekent.

Omdat ik hier al twee keer eerder geweest was wist ik wat me te wachten stond, maar ik moet zeggen dat deze keer met kop en schouders de zwaarste is.

Zwaar dus, maar zeer waardevol!



  • 14 Augustus 2011 - 15:18

    Bernhard(paps):

    he henkjan,dat is hard werken,maar net wat je schrijft het geeft voldoening,toppie!

  • 14 Augustus 2011 - 21:11

    Steef:

    Zooo! Aan het filmpje te zien gaat het er hard aan toe. Alle inspanning lijkt zeker niet voor niets. De wasmachine maakt overuren, haha.

    En die schoenen: Coole kleur :p!

    Nog heel wat succesjes!

    Liefs uit Grunn

  • 15 Augustus 2011 - 14:00

    Marcel:

    Blijkbaar is de trend van de gekleurde schoenen over gewaaid naar het tafeltennis, hahaha.
    Leuk verhaal en fimpje.

    Trainse.


  • 15 Augustus 2011 - 14:02

    Marcel:

    En ik bedoel uiteraard overgewaaid ;-)

  • 17 Augustus 2011 - 07:00

    Koos:

    Haha als ik dan jouw verhaal lees en ik lees die van Anja, is het of jullie op twee compleet andere werelddelen zijn :p. Gelukkig komt dit `s avonds ergens bij elkaar ;). Geniet ervan (nike) dude:D

    Moi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Chengdu

Tafeltennis in Chengdu en Yakthee in Tibet

Recente Reisverslagen:

25 Augustus 2011

O wee als je te laat komt!

22 Augustus 2011

Op zoek naar avontuur buiten Chengdu

16 Augustus 2011

Avonturen op het dak van de wereld

14 Augustus 2011

Nike dude

09 Augustus 2011

Ik leef een droom
Anja en Henk Jan

Actief sinds 08 Juli 2011
Verslag gelezen: 324
Totaal aantal bezoekers 11731

Voorgaande reizen:

31 Juli 2011 - 05 September 2011

Tafeltennis in Chengdu en Yakthee in Tibet

Landen bezocht: