Laowai in het klooster - Reisverslag uit Chengdu, China van Anja en Henk Jan - WaarBenJij.nu Laowai in het klooster - Reisverslag uit Chengdu, China van Anja en Henk Jan - WaarBenJij.nu

Laowai in het klooster

Door: Anja

Blijf op de hoogte en volg Anja en Henk Jan

04 Augustus 2011 | China, Chengdu

Gisteren heb ik mijn allereerste klooster ooit bezocht. Ik had er veel zin in en had er veel verwachtingen van, maar dingen liepen een beetje anders dan verwacht ;)

Bij binnenkomst zag ik een groot Boeddhabeeld, waar mensen voor knielden, het was erg indrukwekkend om te zien.
Op het binnenplein waren meer beelden en mensen die aan het bidden en knielen waren. Ook werd er wierook aangestoken. Ik geloof dat dit is om in contact te komen met de overledenen. Ik wilde ook graag wierook aansteken, maar ik kon er niet uitkomen of ik het moest kopen of kon pakken en waar dat dan moest zijn; alles was namelijk in het Chinees. Ik werd erg in de gaten gehouden door de anderen die ik het klooster rondliepen, het bracht me aan het twijfelen of ik onrespectvol naar hun toe was geweest, omdat ik niet had geknield voor Boeddha?

Achter het klooster was een hele mooie tuin, met vijvers en groen. (Ook heel lief klein babypoesje :)). Als ik mensen voorbij liep wezen ze, en sisten elkaar 'Laowai' (Lauwee) toe. Dit betekent 'buitenlander'. Al met al begon ik me steeds minder welkom te voelen. Toen hoorde ik versnelde voetstappen achter me en voelde ik een rukje aan mijn rugtas, het was een meisje dat in het Chinees verlegen begon te praten. Nu is mijn Chinees nog niet zo goed ontwikkeld :P, maar ik begreep wat ze bedoelde omdat haar vader met een grote glimlach en camera in zijn hand kwam aanlopen. Verrast en verwonderd ging ik samen met het meisje op de foto en liep daarna lichtelijk verward door. Blijkbaar waren mensen meer onder de indruk van mij dan van het klooster. Door de vele aandacht die ik kreeg kon ik niet meer zo genieten, elke stap die ik zette werd gevold door omstanders. Ik besloot daarom nog even door de straatjes te slenteren om vervolgens huiswaarts te gaan.

Ik begin steeds wat meer te wennen aan de viezigheid (zowel op onze kamer, als op straat, als in taxi's en winkels, echt overal is het vies!), maar aan het gerochel en gespuug kan ik nog steeds niet wennen! Gisteren tijdens het eten rochelde er iemand op de grond, naast zijn stoel! (En ja, we zaten binnen). Dag eetlust, hallo kokhalsneiging. Ook de taxichauffeurs, raampje open en rochelen maar! Ieieiehwl.. De overheid probeert hier in China het spugen terug te dringen, vanwege de SARS uitbraak in 2003. Het is natuurlijk super onhygiënisch en de kans op ziektes is vele malen groter. Ik kan me ook voorstellen dat ze wat meer zouden moeten schoonmaken, om ziekte uitbraken te voorkomen haha. (Inmiddels heb ik bij een supermarkt anti-kakkerlak-middel gevonden. En het werkt fantastisch! Heb ze niet meer gezien!)

Henk Jan traint elke ochtend en middag. Het zijn zware trainingen. De eerste keer dat ik hem na de training zag dacht ik dat ie met kleren en al onder de douche was gaan staan, maar dat bleek niet zo te zijn. ;)

Ik moet zeggen dat ik me goed vermaak in mijn eentje. Elke dag trek ik erop uit en zie ik wel waar ik uitkom. (Starbucks haha). Nee hoor, pas één keer. Momenteel regent het hier, dus ben ik aan het werk, net zo makkelijk :)


Liefs Anja en Henk Jan

P.s. 's ochtend wordt er cola bij het ontbijt gereserveerd! Jippie!

  • 04 Augustus 2011 - 05:16

    Gaby Niesthoven:

    Hier een berichtje van een mede Chinaganger.
    Ook ik wordt gek van dat gerochel om me heen en al dat gestaar van die mensen. Westerse mannen zijn hier in dit industriestadje wel min of meer bekend, maar een westerse vrouw is totaal een alien. Gesmoes, gegiechel, elkaar aanstoten, Kijk, daar loopt een Laowai! Ik voel me er erg ongemakkelijk door. En al dat getoeter de hele dag. Iedereen wil voorrang. Rechts inhalen, spookrijden, aan de orde van de dag. Helaas is er weinig moois in deze omgeving (YiangJin) en ik moet mezelf ook dagelijks vermaken i.v.m. het beroep van mijn man. Dus dank voor jouw site, ik blijf lezen.
    Gaby

  • 04 Augustus 2011 - 05:36

    Anja En Henk Jan :

    Hoi Gaby!
    Leuk, een reactie van een landgenoot in het verre China! :D Ik begrijp wat je bedoelt inderdaad, het ongemakkelijke gevoel. Je kunt je niet echt anoniem over straat ofzo ;) Waar ligt YiangJin?
    Anja

  • 04 Augustus 2011 - 06:21

    Jouri En Annechien :

    Fijn om te lezen dat jullie het goed naar jullie zin hebben in het " alschone"
    China....

    Maar geniet er lekker van en wen maar vast aan je status van " buitenlander"

    Groetjes
    Jouri en Annechien

  • 04 Augustus 2011 - 06:45

    Koos:

    Haha klinkt zo bekend. Hier is het de hele tijd: You, forenji, where are you go! (zo wordt het letterlijk gezegd) en ook hier rochelen ze wat af en snuiten hun neus op straat. Ik deed het deze week één keer, maar dat was omdat er een vliegje mijn hersenpan binnen was gedrongen :p. Klinkt allmeaal hartstikke leuk zeg! Maak er iets moois van jullie beide!

    Groetjes Koos en Fonda

  • 04 Augustus 2011 - 10:23

    Judith:

    Yay, weer een verhaaltje om te lezen, altijd leuk!
    Wel minder dat je zo'n ongemakkelijk gevoel hebt daar, ik hoop dat je het een beetje van je af kan zetten, maar lijkt me erg moeilijk.
    Die foto's zijn awesome, echt zoals je je China voorstelt :P
    Judith

  • 04 Augustus 2011 - 17:03

    Papa:

    he anja en henk-jan,leuk het verslag van jullie reisverslag,stelletje vuil peuken die china bewoners,je zal maar in de trein zitten komt ie mooi met tegen wind je raam weer binnen brr,veel plezier,papa.

  • 04 Augustus 2011 - 22:20

    Steef:

    Dag laiverds of moet ik zeggen Ni Hao Laowai,

    Iel dat spugen en rochelen! Het klinkt nog erger dan waar we het over hadden. Eet smakelijK! Goed van dat spul tegen kakkerlakken, ze nooit dood maken want dan krijg je er nog meer. Jullie kamer lijkt wel een vlaggenparade, haha! En Anja als bijzondere attractie, beroemd zijn is dus niets voor jou ;-). Hebben ze nog geen haartjes geteld? Arme HJ wat een marteling klinkt het, maar het geeft vast heel veel voldoening!

    Hier gaat het goed, naar zee geweest en dit weekend naar Utrecht en Amsterdam :D.

    Denk aan jullie!!

    Kus

  • 04 Augustus 2011 - 22:22

    Steef:

    Ps. Starbucks is hier nu geopend dus als je daar uiteindelijk ook weer terecht komt in september......;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Chengdu

Tafeltennis in Chengdu en Yakthee in Tibet

Recente Reisverslagen:

25 Augustus 2011

O wee als je te laat komt!

22 Augustus 2011

Op zoek naar avontuur buiten Chengdu

16 Augustus 2011

Avonturen op het dak van de wereld

14 Augustus 2011

Nike dude

09 Augustus 2011

Ik leef een droom
Anja en Henk Jan

Actief sinds 08 Juli 2011
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 11732

Voorgaande reizen:

31 Juli 2011 - 05 September 2011

Tafeltennis in Chengdu en Yakthee in Tibet

Landen bezocht: